Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Åpent i dag 11-17 (Restaurant 11-01)

Be Good, If You Can't Be Good, Be Good At It

Filmprogram og samtale med Rebecca Jane Arthur
1 RJA Liberty

Velkommen til kortfilmprogram, høytlesning og samtale med kunstner, filmskaper og skribent Rebecca Jane Arthur.

Arthurs intime portretter av kunstnerkollegaer, venner og familiemedlemmer viser oss hvordan individuelle og personlige drømmer og veivalg er tett sammenvevd med klassespørsmål.

Programmet presenterer et utvalg portretter av kvinner, med og uten privilegiet av å ha et kunstnerisk prosjekt, inkludert klipp fra Arthurs kommende film om Camilla Collett. Et program om frigjøringsreiser, tilgang på språk og ambisjoner, om New York som projeksjonsflate, den innflytelsesrike belgiske filmskaperen Chantal Akerman og mor-datter-forhold både foran og bak kamera.

Visningen vil bli etterfulgt av en samtale mellom Arthur og Silja Espolin Johnson, samt en opplesning fra boken BE GOOD, IF YOU CAN’T BE GOOD, BE GOOD AT IT Boom Boom Boom Boom hvor Arthur reflekterer over stemmene i og utenfor hennes filmatiske arbeid.

Arrangementet er en del av vår pågående serie med kunstnerportretter på film, finansiert av Norsk Filminstitutt.

Program

Liberty: an ephemeral statute (2020, Belgia, England, 37’, super 8, digitalisert)

Med utgangspunkt i en personlig beretning om en reise til USA på begynnelsen av 70-tallet, samt Chantal Akermans News from Home (1977), reflekterer Liberty: an ephemeral statute over post-68-tidens ønsker om frigjøring, emigrasjon og utdannelse gjennom et impresjonistisk memoar og et portrett av filmskaperens mor hjemme i Skottland i dag.

Barefoot Birthdays on Unbreakable Glass (2024, Belgia, 18’, 16 mm, digitalisert)

Tre kvinner reflekterer over kreativt arbeid, immigrasjon og sine egne mor–datter-relasjoner: relasjoner som ble avbrutt, relasjoner i utvikling, relasjoner å gi oppmerksomhet. Med innsikter fra ulike erfaringer av kjærlighet og tap, forenes de i ett rom for å feire et nytt kapittel i livet og i vennskapet.

Against the Current (2024-, skisse til kommende portrett av Camilla Collett. 4:23')

Against the Current (2024–) inntar Eidsvolls folkebibliotek for å utforske arven etter Norges banebrytende feministiske forfatter og kvinnesaksforkjemper Camilla Collett (1813–1895). I samtale med den lokale bibliotekaren reflekterer Arthur over Colletts varige innflytelse i hjembyen og det fortsatte behovet for feministiske stemmer i dag, og løfter frem biblioteket som både et lærested og et viktig demokratisk rom.

Samtale mellom Rebecca Jane Arthur og Silja Espolin Johnson, inkludert høytlesning fra boka BE GOOD, IF YOU CAN’T BE GOOD, BE GOOD AT IT Boom Boom Boom Boom (red: Rebecca Jane Arthur og Eva Giolo, 2021)

Om Rebecca Jane Arthur

Rebecca Jane Arthur (Edinburgh, 1984) er en kunstner og filmskaper basert i Brussel. Hun jobber hovedsakelig med bevegelige bilder og tekst, og tar ofte utgangspunkt i personlige historier som fremhever sosiopolitiske kontekster og historier, og gir særlig oppmerksomhet til klassepolitikk, utdanning og kvinners erfaringer. Hun har skrevet omfattende om sine arbeidsprosesser og om forholdet mellom ord- og bildeproduksjon. Hun er medgründer av den kunstnerdrevne produksjons- og distribusjonsplattformen elephy, stipendiat ved KASK & Conservatorium/School of Art Gent, hvor hun underviser og foreleser om feministisk teori; og bidragsyter til den nettbaserte filmkritikkplattformen Sabzian. Arthur er for tiden en del av kunstnerresidensen Elasticity i regi av PRAKSIS, Oslo.

Om boka

BE GOOD, IF YOU CAN’T BE GOOD, BE GOOD AT IT Boom Boom Boom Boom

Publication by Rebecca Jane Arthur & Eva Giolo, 312 pages, color print, English and French, 2021. Graphic design by Caroline Wolewinski.

Boka består av brev og stillbilder fra Arthur og Giolos filmer: spor etter den kreative prosessen. Kunstnerne samler her sin korrespondanse om forholdet mellom skriving og filmskaping, en utveksling som har pågått over lengre tid og parallelt med filmproduksjoner. Brevene, som er både komplekse og lekne, fordyper seg i temaer som utfordringen ved å jobbe med personlige temaer og styrken som finnes i å dele sårbarhet; selve skrivehandlingen, språk og oversettelse; å skrive om bevegelige bilder, om både egen og andres praksis. Boka blir som beholder for minner, for indre liv og for konfrontasjoner - en negativ til filmene de skaper som avdekker det som ikke kom med.

Forfilm: En fire finger ting i seg selv

Foran hver utgave av Kunstnerportrettet vil vi presentere et kapittel i En fire finger ting i seg selv (2025, 3 min), en animasjonsfilm av kunstner Tarje Eikanger Gullaksen som for anledningen presenteres i fem deler. 26.11 vises del 1. Filmen handler om forholdet mellom ånden og hånden og er inspirert av et tilfeldig sammenstøt mellom karakteren Ting i Addams Family og Emmanuel Kants erkjennelsesfilosofi.

"Kan vi tenke oss kunst uten at noe her er kunstig, uten kunstig åndedrett, kunstig befruktning, kunstig moral, kunstig intelligens?. Jeg hvisket dette ut i verden, smilte, følte meg både genial og tullete. Kjente smaken av en mangel, en slags håndsåpenbaring som sakte krøp opp i kroppen fra grunnen, gjennom tærne, opp leggen, forbi lysken. Den gravde seg inn i magen som en tung knyttneve. Jeg måtte lete etter en måte å få åpnet hånden, så den kunne massere tarmen, løsne flokene. Når håndfastheten endelig slapp og flyten vendte tilbake, kunne jeg se at det kun var styrken på lyset fra mangelerklæringen som virkelig telte. En, to, tre, fire…"

Tarje Eikanger Gullaksen er utdannet ved Kunstakademiet i København og har vist sine verker på steder som Kunstnerforbundet (Oslo), Hermetiske Skygger (Oslo), Oplandia Senter for samtidskunst (Lillehammer), UKS (Oslo), VEDA (Firenze), Etablissement d’en face(Brussel), Krome Gallery (Berlin), Sprengel Museum (Hannover) og Artspeak (Vancouver).

Pre film: A Four Finger Thing in Itself.

Before each edition of the screening series on artist portriats we will present an episode of artist Tarje Eikanger Gullaksen's animated choir work A four finger thing in itself (2025). An animation about the relationship between the spirit and the hand, inspired by a chance collision between the character Thing from The Addams Family and Immanuel Kant’s theory of knowledge.

Gullaksen was educated at the Royal Danish Academy of Fine Arts in Copenhagen and has exhibited her works in venues such as Kunstnerforbundet (Oslo), Hermetiske Skygger (Oslo), Oplandia Center for Contemporary Art (Lillehammer), UKS (Oslo), VEDA (Florence), Etablissement d’en face (Brussels), Krome Gallery (Berlin), the Sprengel Museum (Hanover), and Artspeak (Vancouver).

Se også