11:30 Velkomst ved kurator, forsker og skribent Yann Châteigné (også Samoa
Rémys veileder)
11:45–12:30 Samoa Rémy presenterer et utvalg av kunstverkene sine, og
forteller om sitt doktorgradsprosjekt Layers of darkness and light
12:30–12:45 Pause
12:45–13:30 Samtale mellom Samoa Rémy og respondentene Mike Sperlinger,
professor ved KHIO, og Jean-Marie Gallais, kurator ved Bourse de Commerce i
Paris (moderert av Yann Châteigné)
13:30–14:00 Spørsmål og tilbakemeldinger fra publikum (moderert av Yann
Châteigné)
Samoa Rémys video Runde vises i loop fra 10:00 til 11:30, og etter
presentasjonen / samtalen vil den fortsette å gå i loop frem til kl. 15:00.
Om prosjektet
Samoa Rémy vil presentere sitt PhD-prosjekt i kunstnerisk utviklingsarbeid,
med tittelen Layers of darkness and light, hvor hun utforsker sammenhenger mellom fortid og samtid, og lager kunstverk som
uttrykker en spenning mellom indre og ytre krefter. Hun bruker flere ulike
utgangspunkt for å veve sammen et prosjekt der nøkkelelementet er
transformasjon.
Ved å jobbe med tidslinjen som et middel for å utvide forståelse / oppfatning av
tid og historie, forsøker Samoa Rémy å definere det som filosofen Giorgio
Agamben i sitt essay “What is the Contemporary” kaller for “obscurity” og
“darkness”, både som en metafor for fasen av den kunstneriske prosessen hvor
det fins en søken etter noe som fortsatt er usynlig, udefinert og utydelig, og i
tillegg som en metaforisk og fysisk oversettelse til et kunstverk. Hun
kombinerer forskningsresultater på blant annet subatomære partikler og på
universet, med et annet interesseområde: Faktumet at lyd i de fleste arkaiske
kosmogoniene ble oppfattet som "materien" verden eller universet ble skapt av. Noe som går fra en amorf tilstand til en tilstand av "krystallisert" form og
struktur, er i kjernen av prosjektet hennes, både når det gjelder å håndtere
teoretisk, kunstnerisk og estetisk problematikk i prosessen som fører frem til det
å skape kunst og utstillinger.
Bidragsytere
Jean-Marie Gallais er kurator ved Pinault Collection i Paris og Venezia. Han
studerte kunsthistorie og museumsvitenskap ved Ecole du Louvre og EHESS
(Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales). Han startet sin karriere som
kuratorassistent ved Centre Pompidou mellom 2008 og 2011, og jobbet deretter
som frilanskurator og skribent i Berlin og Paris. Han var direktør for Galerie
Max Hetzler mellom 2013 og 2016, og åpnet galleriets filial i Paris i 2014. Der
kuraterte han utstillinger som Halftone. Through the Grid (2014), Raymond
Hains: l'abstrait, le disert, la science (2014) og Mineral (2015). Han ble
utnevnt til sjefskurator for Centre Pompidou-Metz i 2016, og har kuratert
tematiske og monografiske utstillinger i museet som f. eks. Night
Painting (2018), Lee Ufan, Inhabiting Time (2019), Folklore (2020) og Writing
is Drawing (med Etel Adnan, 2021). Han begynte i Pinault Collection i 2022,
og jobber med samlingen og utstillingsprogrammet i Paris (Bourse de
Commerce) og Venezia (Palazzo Grassi og Punta della Dogana).
Mike Sperlinger er professor i skriving og teori ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han
er også direktør for PRISMS, en ny non-profit forening for alternativ filmkultur
i Norge.
Yann Chateigné Tytelman er kurator og forfatter med base i Brussel.
Interessene hans spenner fra mindre kjente historier og motkultur til vitenskaper
om sinnet til "politics of obscurity". Han utforsker for tiden hvordan en
utstilling kan ta form av en roman, mens han forsker på temaet Natten. Han
jobber ofte i samarbeid med andre, og prosjektene hans navigerer i
skjæringspunktet mellom kuratering, publisering, performance og utdanning.
Han er gjestekurator ved Country SALTS i Bennwil, Sveits. Han er medlem av
det kunstneriske rådgivende styret for MORPHO artists residency, Antwerpen
og kurator ved HISK, Higher Institute for Fine Arts i Gent. Siden 2018 har han
fungert som PhD-veileder ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Samoa Rémy er billedkunstner og arbeider for tiden med et doktorgradsprosjekt
ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
Kunsten hennes er preget av en konstant søken etter intervallet som
gjenoppretter en viss likevekt mellom motstridende krefter, og prosjektene
hennes henter stadig inspirasjon fra det vitenskapelige feltet. Ved å veve
sammen flere kunstneriske medier som installasjon, tegning, trykk, skulptur og
video, skaper hun ofte en "helhet" som skaper en subtil omveltning av orden og
kontroll generelt skapt av mennesket.
Rémy har blant annet stilt ut på Swiss Art Awards i anledning Art Basel (CH),
og på Museo d'Arte i Lugano (CH) hvor hun viste prosjektet Division Leads to
Multiplication, i anledning av at hun ble tildelt Manor Art Award . Hun har hatt
en separatutstilling med tittelen Substratum på Jugenstilsenteret i Ålesund, hvor
hun blant annet gjorde et stedsspesifikt inngrep i museets spisestue. I 2020 ble
hun tildelt en "honorary mention" fra Collide International, noe som resulterte i
et opphold ved CERN i Genève. Hun er invitert til å stille ut i Oslo Kunstforening i 2023.
Runde - Samoa Rémy - 2021 - Film still - Digitalized 16mm film in loop - Duration: 2 min 50 sec