NOW-TIME TV: Beginnings
NOW-TIME TV er en utstilling av Joen Vedel som utforsker det nære forholdet mellom opprør og bevegelige bilder. Grunnlaget for utstillingen er en intensiv fjernsynsproduksjon i løpet av de tre første dagene, der publikum er invitert til å overvære direktesendinger kombinert med live-redigeringsøkter.
I denne tredje og siste episoden gjester Silvia Federici, Ayreen Anastas, Rene Gabri, Rana Issa, Ayman Azraq og Mustafa Mohanna det midlertidige tv-studioet, med musikk av Giuseppe Pisano og Vincenzo Madaghiele.
Inngang inkludert i utstillingsbilletten som kjøpes i resepsjonen. Gratis inngang for medlemmer.
Bli medlem fra kun 100,- i året! Klikk her for å lese mer.
Deltagere
Silvia Federici er en italiensk-amerikansk forsker, pedagog og aktivist i den autonome feministiske tradisjonen. Hun er forfatter av en rekke bøker, inkludert Caliban and the Witch (Autonomedia, 2004).
Ayreen Anastas og Rene Gabri er kunstnere, poeter, aktivister og politiske tenkere som jobber tett sammen, noen ganger innenfor 16 Beaver-kollektivet.
Rana Issa er forfatter, arrangør og oversetter basert i Oslo. Boken hennes The Modern Arabic Bible ble utgitt i 2023 av Edinburgh University Press.
Ayman Azraq er en palestinsk forfatter og regissør født og oppvokst i Betlehem. Han har en mastergrad i kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Verkene hans inkluderer filmen Suspended Time (2014).
Mustafa Mohanna er en palestinsk kunstner som bor i Gaza og jobber med skulptur og video.
Joen Vedel er billedkunstner, forfatter og forsker, utdannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi og Whitney Independent Study Program i New York. For tiden er han PhD-stipendiat ved Kunstakademiet i Trondheim.
Om utstillingen
Joen Vedel har gjennom flere tiår dokumentert ulike protestbevegelser, fra Occupy Wall Street i New York, Gule vester-bevegelsen i Frankrike, den kurdiske feministbevegelsen, protester mot sparetiltak i Hellas og opprøret mot strukturell vold i Brasil. I stedet for ikoniske og lettfordøyelige bilder, har han fokusert på det som vanligvis overses: ventetid, opprydding, skuffelser og etterdønninger.
Som en videreføring av denne dokumentariske metoden har Vedel utviklet en eksperimentell tilnærming der han bruker live videoredigeringsteknologier og -teknikker for å undersøke dynamikken og kompleksiteten i pågående politisk uro. Dette er teknikker som vanligvis brukes av mainstream media for å forenkle de samme fortellingene. Vedel avviser historikerens krav om å etablere en klar start og slutt på opprøret, og insisterer på den konstante tilstedeværelsen av disse kreftene selv når de er ute av syne.
Grunnlaget for utstillingen er en intensiv produksjon i løpet av de tre første dagene, hvor live-redigeringsøkter kombinerer direktesendinger i samarbeid med flere aktører, arkivmateriale, Vedels egne opptak og publikums tilstedeværelse. Resultatet av disse produksjonsdagene vil bli vist gjennom resten av utstillingsperioden, i form av tre «episoder» med titlene Avslutninger, Intervaller og Begynnelser på Kunstnernes Hus Kino og på nett. Med avsett i de mange og overlappende protestbevegelsene som har brutt ut over hele verden i nyere tid, utforsker NOW-TIME TV opprøret som en vedvarende tilstand, og kobler drømmer og tapte muligheter fra nær fortid til fremtiden som er i ferd med å bli til.
Utstillingen er støttet av Danish Arts Foundation, Norsk Fotografisk Fond og Fond for lyd og bilde. Foto: Med tillatelse fra kunstneren.