Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Stengt i dag (Restaurant stengt)
Jafa Neset

Arthur Jafa i samtale med Anne Hilde Neset

Torsdag 21.03.19

For første gang i Skandinavia vil den amerikanske kunstneren og filmskaperen Arthur Jafa presentere sitt kunstnerskap i samtale med Kunstnernes Hus' direktør Anne Hilde Neset. Jafa er omtalt som en av de mest interessante og banebrytende filmkunstnerne i verden i dag. Han er aktuell med Kunstnernes Hus-utstillingen Medicine for a Nightmare sammen med den norsk-nigerianske kunstneren Frida Orupabo, hvor han viser sitt verk Love is the Message, The Message is Death.

Love is the Message, The Message is Death er en intens og opprivende collage som har blitt beskrevet som et filmatisk mesterverk og politisk oppvekker i flere tidsskrifter bl.a. New York Times, Frieze, The Guardian og Art News. Den Los Angeles-baserte kunstneren og filmskaperen har blitt beskrevet som en fenomenal taler, hvis refleksjon rundt svart identitet og kultur er et gjennomgående omdreiningspunkt i hans kunstnerskap. Han har jobbet med en rekke velkjente musikere og regissører, inkludert Stanley Kubrick, Spike Lee, Solange, Beyonce Knowles og Jay-Z og John Akomphrah, og gjester Oslo for første gang 21. mars.

Orupabo og Jafa ble begge nylig invitert til Veneziabiennalens hovedutstilling kuratert av Ralph Rugoff: May You Live In Interesting Times. De har stilt ut sammen tidligere på Serpentine Gallery i London og Julia Stoschek Collection I Berlin, i forbindelse med Jafas utstilling A Series Of Utterly Improbable Yet Extraordinary Events hvor han inviterte inn Orupabo. Utstillingen åpner på Moderna Museet i juni 2019.

På Kunstnernes Hus vil han samtale med direktør Anne Hilde Neset om sine prosjekter inkludert hans syv-minutters film Love is the Message. Jafa sier om filmen: “I have a very simple mantra and it’s this: I want to make a black cinema with the power, beauty, and alienation of black music. That’s my big goal. The larger preoccupation is how do we force cinema to respond to the existential, political, and spiritual dimensions of who we are as a people. Music to me is a convenient marker of that. Music is the one space in which we [as black people] know we have totally actualized ourselves; we don’t ever have to write another song to contribute as magnificently as we already have. So a cinema like the music—that’s what Love Is the Message is trying to do.”

Foto: Robert Hamacher. Courtesy Arthur Jafa and Gavin Brown's enterprise, New York/Rome.

Se også