Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Stengt i dag (Restaurant stengt)

Boklansering: Art and Solidarity Reader

Radical Actions, Politics and Friendships
Torsdag 17.11.22
DSC783313

Velkommen til en kveld med samtaler for å lansere Office for Contemporary Art Norway (OCA) sin nye publikasjon Art and Solidarity Reader — Radical Actions, Politics and Friendships.

Om arrangementet

Til bokens første lansering i Norge, vil redaktør og tidligere OCA direktør Katya García-Antón introdusere publikasjonen. Den norsk-palestinske historikeren Toufoul Abou-Hodeib vil presentere hennes forskningsarbeid og bidrag The Travelling Scarf and Other Stories. Art Networks, Politics and Friendships Between Palestine and Norway. Mixe språkaktivist og lingvist Yásnaya Elena Aguilar Gil og sørsamisk PhD stipendiat Eva Maria Fjellheim vil samtale rundt fremtiden for urfolksspråk og deres respektive bidrag til boken. Videre vil kurator for samtidskunst ved MUNCH og tidligere assisterende kurator ved OCA, Liv Brissach, gi en presentasjon om skeiv solidaritet i kunsten med henvisninger til verket Probably Chelsea av Heather Dewey-Hagborg og Chelsea Manning som ble presentert på Kunstnernes Hus som en del av ‘Actions of Art and Solidarity’ utstillingen. OCA’s direktør Ruben Steinum vil ønske velkommen. Avslutningsvis vil Latin-Amerikagruppene i Norge (LAG) lede en Mística; en politisk rituell og performativ praksis ment å skape samhold og solidaritet.

Om boken

Art and Solidarity Reader. Radical Actions, Politics and Friendships (OCA / Valiz, 2022) er en ny publikasjon som samler ulike historier om kunstnerisk solidaritet globalt fra 1970-tallet fem til i dag, redigert av Katya García-Antón. Art and Solidarity Reader er en følgepublikasjon til utstilling ‘Actions of Art and Solidarity’ som ble kuratert av OCA på Kunstnernes Hus i 2021. Publikasjonen fremholder hvor viktig kunstnerledet empati og personlig tilknytning har vært i solidariske nettverk og handlinger verden over, og hvordan disse inspirere samfunn til å forestille seg dyptgripende forandringer og en annen fremtid.

Bidragsytere

Yásnaya Elena Aguilar Gil er en Mixe lingvist, forfatter, oversetter, språkrettighetsaktivist og forsker fra Ayutla Mixe, Oaxaca, Mexico. Gils globale innflytelse har vokst siden hennes utgivelse Nunca más un México sin Nosotros (Never Again a Mexico Without Us: Indigenous Nations and Autonomy), et essay der hun hevdet at 'Mexico er ikke en enkelt nasjon, men en stat der mange nasjoner eksisterer, undertrykte'. Gil jobber som juridisk oversetter og er en fast bidragsyter til både El País og månedsmagasinet Este País. Hun jobber også som prosjektkoordinator for Centro Académico y Cultural San Pablo i Ayutla Mixe, Mexico.

Toufoul Abou-Hodeib er Norsk-Palestinsk historiker og førsteamanuensis ved universitetet i Oslo. Hennes forskningsinteresser knytter seg til materiell kultur og ser på samfunns- og kulturhistorien til Levant, og hun har gitt ut boken A Taste for Home: The Modern Middle Class in Ottoman Beirut (Stanford University Press, 2017).

Eva Maria Fjellheim er en sørsamisk forsker/skribent, forsvarer av urfolks rettigheter og radiodokumentarprodusent. Hun er for tiden stipendiat ved Senter for samiske studier ved UiT Norges arktiske universitet. Forskningsprosjektet hennes omhandler utbredelsen av grønn kolonialisme som følge av utbygging av vindkraftindustri i samiske reindriftsområder.

Liv Brissach er kurator for samtidskunst ved MUNCH og har vært del av kuratorteamet til MUNCH Triennale. Brissach har tidligere arbeidet for Office for Contemporary Art Norway (OCA) som koordinator for OCAs publikasjoner og som assistentkurator for den samiske paviljongen på Venezia-biennalen 2022. Brissach har skrevet tekster for Munchmuseet i bevegelse, Kunstkritikk, Billedkunst, OCA og Fotogalleriet.

Katya García-Antón er tidligere direktør/sjefkurator ved Office for Contemporary Art Norway. Hun har kuratert over 100 kunst, design og arkitektur utstillinger, og var sist sjefkurator for «Actions of Art and Solidarity» (2021). I OCA har García-Antón generert betydelige urfolkspraksis og programmer, hvorav den mest komplekse gjelder OCAs rolle som kommisjonær for transformasjonen av den nordiske paviljongen til den samiske paviljongen på den 59. internasjonale Veneziabiennale. I august 2022 ble hun direktør for Nord-Norsk Kunstmuseum (NNKM).

Se også