Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Takk for i år! Huset holder stengt fra 23.12. til 1.1.
Åpent i dag 11-17 (Restaurant 11-22)

Atelierkunstnere 2024-2025

Abirami Logendran

Installasjonsbilde
Installasjonsbilde, Diamond Heist, Kunsthall Oslo, 2024. Foto: Will Bradley

Abirami Logendran (f. 1992, Oslo) er en kunstner, kritiker og kurator. Hun har mastergrad i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og mastergrad i skjermkultur fra Universitetet i Oslo. Logendran har hatt soloutstillinger ved Kunsthall Oslo (2024) og K4 Galleri (2024). Hun er også redaktør for Norsk Kunstårbok, filmkurator for Kunstnernes Hus Kino og filmanmelder i Klassekampen.

abirami.no

Adin Mušić

IMG 2462
Always Losing, Never Lost (2023), Adin Mušić

Adin Mušić (f. 1995, Kristiansand,) bor og arbeider i Oslo. Mušić har en bachelor og mastergrad i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo (2019-2024). Mušić sin praksis strekker seg over en rekke medier, inkludert video, installasjon og skulptur. Tidligere har Mušić benyttet seg av materialer som metall, tekstiler, ødelagte skjermer, projeksjoner og forskjellige lyskilder for å skape stedsspesifikke installasjoner og bevegelige bilder.

Arbeidene hans kan være en konseptuell utforskning av fremtiden med et kritisk blikk på den moderne teknologien som omgir oss. Mušić har fokusert på temaer som digitalisering og lys som en informasjonskilde, samtidig som han stiller dypere spørsmål om sjelens rolle i den moderne virkeligheten.

Mušić sammenligner lys med informasjon, da mesteparten av informasjonen vi mennesker prosesserer i dag blir presentert gjennom en lysende skjerm. Tidligere har knuste eller defekte monitorer og skjermer vært en grunnleggende del av hans praksis, og dette har fungert som et symbolsk ankerpunkt for utrykket hans. I de siste årene har arbeidene til Mušić skapt en dialog mellom moderne teknologi, identitet og samfunn, hvor praksisen hans har fått en mer personlig tilnærming. I separatutstillingen Muscle Memory på K4 Galleri (2024) utforsket han sykdomsforløpet sitt etter to kreftdiagnoser hvor hans skaper en tvetydighet som kombinerer praksisen med personlige erfaringer.

https://adinmusic.com. | Instagram: https://www.instagram.com/adin__music/

Anne-Marte Før

Bilde
Trauet, 2024, Guttormsgaards Arkiv, Foto: Tor Simen Ulstein/KUNSTDOK

Anne-Marte Før (hun/henne), bor og jobber i Oslo/Valdres, og har en mastergrad i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Før arbeider med kulturhistorisk materiale i bred forstand, og reflekterer over transformasjon, fravær, mellomrom og tid. Med en interesse i stedbundne og flytende identiteter og hvordan gjenstander, sanger, fortellinger, kunnskap og kunst endrer seg gjennom traderingsprosesser. Før driver også kunstplattformen Flyktig / Fugitive sammen med Gary Farrelly (IR). Hver sommer siden 2021 har de invitert kunstnere til å jobbe med performative og temporære praksiser i Valdres.

www.annemartefor.no | Instagram: anne_marte_for

Eili Bråstad

Eili Bråstad
Still fra "Isä ja Mie Työtelhään (Pappa og jeg arbeider)”, video 6 min, 2024

Eili Bråstad (hun/henne) er en Oslobasert billedkunstner fra Nordreisa i Troms. Hun arbeider kamerabasert med film og video, gjør live visuals og installasjoner. Med et skeivt blikk utforsker hun koblingen mellom tid, identitet og bevegelse, gjerne med utgangspunkt i sin egen kvenske bakgrunn. Hun er opptatt av natur og økofeminisme, og blir inspirert av scenekunst, mytiske fortellinger og undergrunnsklubber. Hun har samarbeidet med en rekke musikere og scenekunstnere, og utforsker kombinasjoner av ulike kunstformer.

Bråstad er utdannet kunstfotograf og filmregissør, har bachelor i bevegelige bilder fra Nordland kunst og filmhøgskole og master i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har deltatt på utstillinger og filmfestivaler som AMIFF, TIFF, Imagine Native(CA), Iris Prize(GB), Open Out, CTM Berlin(DE), Kindl(DE), Atelier Nord, Kunstnernes hus, Riddu-Riððu, Vårscenefest m.fl. og hun har mottatt flere priser for sine kortfilmer.

Ghazaal Nasiri

24353
The Boxer, Ghazaal Nasiri, 700 x 300cm, Blekk på tekstil, 2024

Ghazaal Nasiri (f. 1999, Shiraz, Iran) er en billedkunstner som bor og arbeider i Oslo. Hun har en bachelorgrad i maleri fra Shiraz University of Arts i Iran og en mastergrad i kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo.Ghazaal utforsker automatisme i personlige historier. I sin praksis undersøker hun betingede reaksjoner på traumer og vold. Som kunstner fra Iran er det menneskelig kildemateriale som er hennes primære inspirasjonskilde. Arbeidene hennes binder sammen fortid og nåtid, og utforsker konsekvensene av å slippe løs sinnene under undertrykkende, medfødt selvsensur.Qashqai-kvinnenes tradisjonelle håndverk spiller en sentral rolle i Ghazaals praksis. Disse konvensjonelle metodene, sammenflettet med en utenforståendes visjon, er et iboende kjennetegn ved hennes visuelle stil.

https://ghazaalnasiri.com/ | https://www.instagram.com/ghazaal_nasiri/

Kim Henning Andreassen

Kimhenningandreassen
Installasjonsfoto fra Grønland Herrefrisør, Oslo, Foto: Alexandria Nicole Matos, 2020.

Kim Henning Andreassen (f. 1986, Norge) bor og jobber i Oslo, Norge. Han har en MFA fra Kunsthøgskolen i Oslo. Tidligere utstillinger inkluderer separatutstillinger ved Heerz Tooya, Veliko Tarnovo (BG) (2024), HULIAS, Oslo (2024), Centralbanken, Oslo (2023), og Salgshallen, Oslo (2022).

Madelon Verbeek

Madelon Verbeek
Madelon Verbeek, Norge, 2024. Freskomaleri, 290 x 230 cm. Foto: Thomas Tveter.

Madelon Verbeek (f. 1999 i Nederland, basert i Oslo) jobber hovedsakelig med maleri (fresko, kalkmalerier og akvarell) og tekstiler.

Hun er interessert i å samle det offentlige og det private, det personlige og det politiske. Verbeek ser på verkene sine som 'diaristic patchworks' basert på mange forskjellige samtaler, nyhetsmeldinger, aktuelle og relevante saker, politiske meninger og personlige erfaringer. Kjernen i verkene hennes springer ut fra møter, intervjuer og samtaler med individer om deres perspektiver og erfaringer. Kunstneren bruker et billedlig, fortellende språk påvirket av hennes bakgrunn i kunsthistorie, hvor hun refererer til kunstnere, verk og hendelser som spiller en nøkkelrolle i hennes praksis.

Verbeek har en MA i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), en BA fra Willem de Kooning Academy i Rotterdam, Nederland, og en bachelorgrad i kunsthistorie fra Universitetet i Amsterdam.

https://www.instagram.com/madelon_verbeek/

Sampson Addae

Sampson Addae
Installasjonsbilde fra Høstutstillingen 2024: ‘Kantamanto’ (2024). Foto: Ola Vatn/NBK.

Sampson Addae er født i Ghana, bor og arbeider for tiden i Oslo, og fullførte våren 2024 en mastergrad ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Han har en bachelorgrad i maleri og skulptur fra College of Arts ved Kwame Nkrumah University of Science And Technology i Ghana. Addae i sin praksis utforsker skjæringspunktet mellom materiell kultur, miljøforurensning og bærekraft.

Arbeidene hans er vanligvis laget av forkastede kropper (brukte klær) som er samlet inn fra enkeltpersoner i Oslo og nabobyene. Kunstverkene hans, som er preget av følelsene til tidligere bærere, inviterer andre kropper (betraktere) til å reflektere over hvordan omstendighetene påvirker verdispørsmål og makten vi har til å forme omgivelsene våre, og i sin tur bli formet av dem. De oppfordrer til refleksjoner over de potensielle farene ved ukontrollert tilpasningsevne, og kaster lys over overforbruk og de varige konsekvensene av valgene våre.

Separatutstillinger inkluderer Kunstnerforbundet (kommende, 2025). Tidligere har han blant annet stilt ut på Høstutstillingen 2024, Galleri Seilduken I og Skylight. Han har også vist arbeider i gruppeutstillingen The Activist, The Bureaucrat and The Expert (ABC/X) på Tuben (Sandakersenteret), «Cornfields in Accra» Science and Tech Museum, og KNUST Museum 2016.

Santiago Díaz Escamilla

Santiago Diaz Escamilla That from which things become manifest 01 01 2022 Web
Santiago Díaz Escamilla. Clarão. That from Which Things Become Manifest, 2018. Archival pigment print på bakgrunnsbelyst papir, montert på Lightbox. 73.5 x 55.3 x 8 cm. Med tillatelse fra kunstner og Casas Riegner.

Santiago Díaz Escamilla (Bogotá, Colombia, 1992) utforsker forestillinger om naturen for å reflektere over hvordan vi opplever, oppfatter og anerkjenner den verden vi lever i. Arbeidene hans søker å skape miljøer for kontemplasjon og introspeksjon som er ment å vekke publikums oppmerksomhet.

Han har en bachelorgrad i billedkunst fra Pontifical Xavierian University (Bogotá) og en mastergrad i kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Han har stilt ut i Colombia, Tyskland, Brasil, Spania, Mexico, Finland og Norge, blant annet på Museum of Modern Art of Medellín, Museum of Modern Art of Bogotá, Quimbaya Gold Museum, Casas Riegner, Oswald de Andrade Cultural Office og Immigration Office.

Díaz Escamilla har mottatt utmerkelser som BKH Kunststudentstipend (Oslo, 2023), VI Sara Modiano Prize (Bogotá, 2018) og Tutor Fellowship ved Flora ars + natura (Bogotá, 2017). Han har deltatt i gjesteopphold og workshops ved institusjoner som KUNO (Reykjavík, 2023), LABVERDE (Manaus, 2018) og Fundación Botín (Santander, 2016).

www.santiagodiazescamilla.com | Instagram: @santiagodies