Atelierkunstnere 2024-2025
Abirami Logendran
Abirami Logendran (f. 1992, Oslo) er en kunstner, kritiker og kurator. Hun har mastergrad i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og mastergrad i skjermkultur fra Universitetet i Oslo. Logendran har hatt soloutstillinger ved Kunsthall Oslo (2024) og K4 Galleri (2024). Hun er også redaktør for Norsk Kunstårbok, filmkurator for Kunstnernes Hus Kino og filmanmelder i Klassekampen.
Adin Mušić
Adin Mušić (f. 1995, Kristiansand,) bor og arbeider i Oslo. Mušić har en bachelor og mastergrad i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo (2019-2024). Mušić sin praksis strekker seg over en rekke medier, inkludert video, installasjon og skulptur. Tidligere har Mušić benyttet seg av materialer som metall, tekstiler, ødelagte skjermer, projeksjoner og forskjellige lyskilder for å skape stedsspesifikke installasjoner og bevegelige bilder.
Arbeidene hans kan være en konseptuell utforskning av fremtiden med et kritisk blikk på den moderne teknologien som omgir oss. Mušić har fokusert på temaer som digitalisering og lys som en informasjonskilde, samtidig som han stiller dypere spørsmål om sjelens rolle i den moderne virkeligheten.
Mušić sammenligner lys med informasjon, da mesteparten av informasjonen vi mennesker prosesserer i dag blir presentert gjennom en lysende skjerm. Tidligere har knuste eller defekte monitorer og skjermer vært en grunnleggende del av hans praksis, og dette har fungert som et symbolsk ankerpunkt for utrykket hans. I de siste årene har arbeidene til Mušić skapt en dialog mellom moderne teknologi, identitet og samfunn, hvor praksisen hans har fått en mer personlig tilnærming. I separatutstillingen Muscle Memory på K4 Galleri (2024) utforsket han sykdomsforløpet sitt etter to kreftdiagnoser hvor hans skaper en tvetydighet som kombinerer praksisen med personlige erfaringer.
https://adinmusic.com. | Instagram: https://www.instagram.com/adin__music/
Anne-Marte Før
Anne-Marte Før (hun/henne), bor og jobber i Oslo/Valdres, og har en mastergrad i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Før arbeider med kulturhistorisk materiale i bred forstand, og reflekterer over transformasjon, fravær, mellomrom og tid. Med en interesse i stedbundne og flytende identiteter og hvordan gjenstander, sanger, fortellinger, kunnskap og kunst endrer seg gjennom traderingsprosesser. Før driver også kunstplattformen Flyktig / Fugitive sammen med Gary Farrelly (IR). Hver sommer siden 2021 har de invitert kunstnere til å jobbe med performative og temporære praksiser i Valdres.
www.annemartefor.no | Instagram: anne_marte_for
Eili Bråstad
Eili Bråstad er fra Nordreisa i Troms, og arbeider hovedsaklig med film, videokunst og live visuals. Hun utforsker koblingen mellom tid og identitet, gjerne med utgangspunkt i sin egen kvenske bakgrunn. Hun er opptatt av økofeminisme og skeiv teori, og henter inspirasjon fra natur, dans, mytiske fortellinger og mørke technoklubber. Bråstad har bodd mange år i Berlin, hvor hun var aktiv i det skeive, feministiske VJ-kollektivet Tensememori.
Bråstad er utdannet kunstfotograf og filmregissør, har bachelor i bevegelige bilder fra Nordland kunst og filmhøgskole og master i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hennes kortfilmer har mottatt flere priser, og vært vist på utstillinger og filmfestivaler som Arctic Moving Image and Film Festival (NO), Imagine Native(CA), CTM Berlin, Atelier Nord (NO), Kunstnernes Hus, Riddu-Riððu (NO), Vårscenefest (NO) m.fl.
Ghazaal Nasiri
Ghazaal Nasiri (f. 1999, Shiraz, Iran) er en billedkunstner som bor og arbeider i Oslo. Hun har en bachelorgrad i maleri fra Shiraz University of Arts i Iran og en mastergrad i kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo.Ghazaal utforsker automatisme i personlige historier. I sin praksis undersøker hun betingede reaksjoner på traumer og vold. Som kunstner fra Iran er det menneskelig kildemateriale som er hennes primære inspirasjonskilde. Arbeidene hennes binder sammen fortid og nåtid, og utforsker konsekvensene av å slippe løs sinnene under undertrykkende, medfødt selvsensur.Qashqai-kvinnenes tradisjonelle håndverk spiller en sentral rolle i Ghazaals praksis. Disse konvensjonelle metodene, sammenflettet med en utenforståendes visjon, er et iboende kjennetegn ved hennes visuelle stil.
https://ghazaalnasiri.com/ | https://www.instagram.com/ghazaal_nasiri/
Kim Henning Andreassen
Kim Henning Andreassen (f. 1986, Norge) bor og jobber i Oslo, Norge. Han har en MFA fra Kunsthøgskolen i Oslo. Tidligere utstillinger inkluderer separatutstillinger ved Heerz Tooya, Veliko Tarnovo (BG) (2024), HULIAS, Oslo (2024), Centralbanken, Oslo (2023), og Salgshallen, Oslo (2022).
Madelon Verbeek
Madelon Verbeek (f. 1999 i Nederland, basert i Oslo) jobber hovedsakelig med maleri (fresko, kalkmalerier og akvarell) og tekstiler.
Hun er interessert i å samle det offentlige og det private, det personlige og det politiske. Verbeek ser på verkene sine som 'diaristic patchworks' basert på mange forskjellige samtaler, nyhetsmeldinger, aktuelle og relevante saker, politiske meninger og personlige erfaringer. Kjernen i verkene hennes springer ut fra møter, intervjuer og samtaler med individer om deres perspektiver og erfaringer. Kunstneren bruker et billedlig, fortellende språk påvirket av hennes bakgrunn i kunsthistorie, hvor hun refererer til kunstnere, verk og hendelser som spiller en nøkkelrolle i hennes praksis.
Verbeek har en MA i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), en BA fra Willem de Kooning Academy i Rotterdam, Nederland, og en bachelorgrad i kunsthistorie fra Universitetet i Amsterdam.
https://www.instagram.com/madelon_verbeek/
Sampson Addae
Sampson Addae er født i Ghana, bor og arbeider for tiden i Oslo, og fullførte våren 2024 en mastergrad ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Han har en bachelorgrad i maleri og skulptur fra College of Arts ved Kwame Nkrumah University of Science And Technology i Ghana. Addae i sin praksis utforsker skjæringspunktet mellom materiell kultur, miljøforurensning og bærekraft.
Arbeidene hans er vanligvis laget av forkastede kropper (brukte klær) som er samlet inn fra enkeltpersoner i Oslo og nabobyene. Kunstverkene hans, som er preget av følelsene til tidligere bærere, inviterer andre kropper (betraktere) til å reflektere over hvordan omstendighetene påvirker verdispørsmål og makten vi har til å forme omgivelsene våre, og i sin tur bli formet av dem. De oppfordrer til refleksjoner over de potensielle farene ved ukontrollert tilpasningsevne, og kaster lys over overforbruk og de varige konsekvensene av valgene våre.
Separatutstillinger inkluderer Kunstnerforbundet (kommende, 2025). Tidligere har han blant annet stilt ut på Høstutstillingen 2024, Galleri Seilduken I og Skylight. Han har også vist arbeider i gruppeutstillingen The Activist, The Bureaucrat and The Expert (ABC/X) på Tuben (Sandakersenteret), «Cornfields in Accra» Science and Tech Museum, og KNUST Museum 2016.
Santiago Díaz Escamilla
Santiago Díaz Escamilla (Bogotá, Colombia, 1992) utforsker forestillinger om naturen for å reflektere over hvordan vi opplever, oppfatter og anerkjenner den verden vi lever i. Arbeidene hans søker å skape miljøer for kontemplasjon og introspeksjon som er ment å vekke publikums oppmerksomhet.
Han har en bachelorgrad i billedkunst fra Pontifical Xavierian University (Bogotá) og en mastergrad i kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Han har stilt ut i Colombia, Tyskland, Brasil, Spania, Mexico, Finland og Norge, blant annet på Museum of Modern Art of Medellín, Museum of Modern Art of Bogotá, Quimbaya Gold Museum, Casas Riegner, Oswald de Andrade Cultural Office og Immigration Office.
Díaz Escamilla har mottatt utmerkelser som BKH Kunststudentstipend (Oslo, 2023), VI Sara Modiano Prize (Bogotá, 2018) og Tutor Fellowship ved Flora ars + natura (Bogotá, 2017). Han har deltatt i gjesteopphold og workshops ved institusjoner som KUNO (Reykjavík, 2023), LABVERDE (Manaus, 2018) og Fundación Botín (Santander, 2016).