Bak Fadlabis The Onset of Vertigo
It’s a painting about the artist being as shitty as everyone else and it’s a painting about Kunstnernes Hus. A salute to the house where the artist can tell such a story and feel he is celebrated.
The Onset of Vertigo er tittelen på det monumentale gulvmaleriet den norsk-sudanske kunstneren Fadlabi har laget for utstillingen Kunstnernes Hus arrangerer for å markere sin 90-årsdag i første etasje. Fadlabi har latt seg inspirere av nitti år med kunsthistorie idet han går inn i en invertert dialog med Per Krohgs takmaleri over Kunstnernes Hus’ ikoniske trappeløp.
Siden Kunstnernes Hus ble bygget av kunstnere for kunstnere, spiller Fadlabis respons til husets historie en viktig rolle i jubileumsutstillingen.
![DSF2224](https://optimise2.assets-servd.host/kunstnernesh-site/production/DSF2224.jpg?w=1920&h=1440&auto=compress%2Cformat&fit=clip&dm=1646924766&s=7f388264366eb359d5c9f32a11d7d798)
The Onset of Vertigo er malt i akryl og beskyttet med et tykt lag med lakk, noe som gjør at den enkelte tilskuer kan tråkke oppå – og tre inn i – maleriet. Verkets motiv forblir med vilje uspesifisert.
![DSF2551](https://optimise2.assets-servd.host/kunstnernesh-site/production/DSF2551.jpg?w=1920&h=2560&auto=compress%2Cformat&fit=clip&dm=1617454687&s=c4d91dee9b5d07ffa4d0e0555d0d7ff9)
For å lage dette verket brukte Fadlabi 35 liter akryl maling, lakkert med tre lag med lakk slik at det er mulig å trygt gå på verket uten å ødelegge det.
![DSF2558](https://optimise2.assets-servd.host/kunstnernesh-site/production/DSF2558.jpg?w=1920&h=2560&auto=compress%2Cformat&fit=clip&dm=1617454692&s=095afeb217531e4aa0c047a9607a57fd)
Fadlabi arbeidet i utstillingssalen mellom 1. mars og 15. mai. Han arbeidet intuitivt, uten en skisse. Hver dag leste han litt mer om husets historie før han begynte å male.
![DSF2626](https://optimise2.assets-servd.host/kunstnernesh-site/production/DSF2626.jpg?w=1920&h=1440&auto=compress%2Cformat&fit=clip&dm=1617454694&s=e48a1b6e03c28f4c4e57fb310500ca32)
Et godt trent øye vil muligens kunne oppdage enkelte motiver og kunstverk fra husets utstillingshistorie, men Fadlabis hovedanliggende er å se nærmere på følgene av kunstnerens reise.
![DSF2335](https://optimise2.assets-servd.host/kunstnernesh-site/production/DSF2335.jpg?w=1920&h=1440&auto=compress%2Cformat&fit=clip&dm=1617454695&s=2285d1d1cd692af9470c56b3ddbe267a)
Per Krohgs takmaleri, som bærer tittelen Kunstnernes tornefulle vei mot høydene, viser en mannsfigur som åpner tre ulike dører, som ifølge kunstneren selv representerer tre ulike stadier i den kunstneriske løpebanen. Det første stadiet gjelder naturen og anatomistudier. Det andre dreier seg om møtet med illusjonen – løgnen og sannheten. Det tredje er visdommens tunnel – kunstneren når frem til lyset i den andre enden av tunnelen, bare for å innse at den sirkulære reisen er uendelig. Går vi 88 år frem i tid, tar Fadlabi fatt på sin egen dialog med Per Krohg og Kunstnernes Hus sin historie, idet han kaller sitt nye verk både et maleri og en “tidsmaskin”.
![DSF2262](https://optimise2.assets-servd.host/kunstnernesh-site/production/DSF2262.jpg?w=1920&h=1440&auto=compress%2Cformat&fit=clip&dm=1617454696&s=c10d1a533ff2c5a82a0ac925acb4f4a2)
Der hvor Krohg sender kunstneren ut på en oppadstigende reise til parnasset, forankrer Fadlabi ham i en jordnær virkelighet. Der hvor Krohg finner en sirkulær vei, finner Fadlabi et innviklet nettverk av fortellinger, symboler, bedrag og oppfyllelser.
![DSF2230](https://optimise2.assets-servd.host/kunstnernesh-site/production/DSF2230.jpg?w=1920&h=1440&auto=compress%2Cformat&fit=clip&dm=1617396988&s=b5dcab3d1fe1113b94634d328d40f77b)
Fadlabi (f. 1975) er født og oppvokst i Sudan. Han er opptatt av å utfordre tilvante forestillinger omkring etnisitet og hvem som har definisjonsmakt over historien. Han har studert statsvitenskap og kunst ved Universitetet i Khartoum og kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo.
![DSF2221](https://optimise2.assets-servd.host/kunstnernesh-site/production/DSF2221.jpg?w=1920&h=1440&auto=compress%2Cformat&fit=clip&dm=1617454697&s=5a5493ed3871f581b0759bbc0ed6ba87)
Tidslinjen utgjør en ramme omkring gulvmaleriet, som setter Fadlabis maleri inn i en større sammenheng. På denne måten inviteres tilskuerne til å tre inn i Fadlabis univers, samtidig som de følger husets utstillingshistorie.
![The Onset of Vertigo Foto Vegard Kleven 4](https://optimise2.assets-servd.host/kunstnernesh-site/production/The-Onset-of-Vertigo-Foto-Vegard-Kleven-4.jpg?w=1920&h=1440&auto=compress%2Cformat&fit=clip&dm=1617454698&s=82b0b65ba52fe7769a75d6b13c50d49a)