Synnøve Anker Aurdal

24.05.14 – 27.07.14

Kunstnernes Hus presenterer fra 24. mai til 27. juli et hittil ukjent skisse- og tegningsmateriale av den norske tekstilkunstneren Synnøve Anker Aurdal (1908-2000). Utstillingen Dikt Selv – Synnøve Anker Aurdal på papir gir et unikt innblikk i den kunstneriske prosessen til en av våre mest markante modernister. Anker Aurdal er en av den moderne norske kunsthistoriens mest kjente og respekterte tekstilkunstnere, med en omfattende tekstilproduksjon og flere viktige offentlige oppdrag på sin merittliste.

Om utstillingen

Mer enn noe annet er denne utstillingen en reaksjon og en respons på et uoppdaget og uavsluttet materiale som nå gjøres tilgjengelig. Utstillingen, som viser tegninger i blyant og kulepenn, tusj og fargekritt, samt gouacher, collager, skissebøker og tekstile fragmenter, innehar noe av den skisseartede og energitette kvaliteten som lever i materialet selv. Egensindig og humoristisk vitner de fargemettede tegningene om spontane tankeprosesser, glad eksperimentlyst og et bevegelig intellekt. Papirmaterialet kan med andre ord bidra til en ny og større forståelse av dette viktige norske kunstnerskapet.

En forbindelse mellom tekst og tekstil oppstår ved at fragmenter av dikt og tekst er integrert i flere av tegningene og skissene. Dette indikerer hvordan poesi har fungert som en drivkraft og en inspirasjon for Synnøve Anker Aurdal i hennes tankearbeid mot de store tekstile produksjonene. Hans-Jakob Brun skriver, «Fragmenter av dikt og tekster er jo viktige bestanddeler av nesten alle hennes bilder – hun er en ekte abstrakt kunstner i den forstand at hun synliggjør noe så abstrakt som poetiske tanker i sine bilder.»

Materialet har blitt introdusert til Kunstnernes Hus gjennom kunstnerne Siri Anker Aurdal, Synnøve Anker Aurdals datter, og Victor Boullet. I utstillingen In These Great Times (Kunstnernes Hus, 21. februar – 27. april 2014) inngikk de sammenbundne skissene og tegningene i Boullets installasjon «The Harrow, the Sparrow, the Sorrow» (2014).

«Her finner vi et lunefullt artistisk temperament som aldri er kommet frem i de veloverveide, smykkevakre teppene hennes.»

- Kunsthistoriker Hans-Jakob Brun