Mike Kelley

11.09.20 – 27.09.20

SILVER SERIES er Kunstnernes Hus’ egen screeningserie der vi presenterer internasjonale kunstnere som jobber med film og video. Den femte kunstneren ut i denne serien er den amerikanske kunstlegenden Mike Kelley (1954-2012). Filmene er laget mellom 1983 og 2011 og inkluderer to samarbeidsprosjekter med Paul McCarthy. Programmet er kuratert av Tate Moderns seniorkurator Catherine Wood.

Den første kvelden, under Oslo Art Night fredag 11. september, får vi digitalbesøk av Catherine Wood for et foredrag og viser kun The Judson Church Horse Dance (70min, 2011). Påmelding for dette arrangementet kreves. Les mer om filmvisningen og påmelding her. Resten av filmene vises i tidspunktene nedenfor.

Gratis inngang for medlemmer. Vanlig billett kan kjøpes i skranken.

Program 11.09. kl. 19:00

Judson Church Horse Dance (2011, 70min) med introduksjon av Catherine Wood

Program frem til 27.09.

Lørdag 12.09. 11:00-17:00
Søndag 13.09. 11:00-12:30
Torsdag 17.09. 11:00-17:00
Fredag 18.09. 11:00-17:00
Lørdag 19.09. 14:30-20:00
Søndag 20.09. 11:00-17:00
Torsdag 24.09. 18:00-20:00
Fredag 25.09. 12:00-20:00
Lørdag 26.09. 11:00-20:00
Søndag 27.09. 11:00-17:00

Følgende filmer vises i loop:

The Banana Man (1983, 28min)

Family Tyranny (Modeling and Molding), med Paul McCarthy (1987, 8min)

Blind Country, med Ericka Beckman (1989 19min)

A Dance Incorporating Movements Derived from Experiments by Harry F. Harlow and Choreographed in the Manner of Martha Graham (1999, 8min)

Out O' Actions, med Paul McCarthy (1998, 4min)

Superman Recites Selections from 'The Bell Jar' and Other Works by Sylvia Plath (1999, 7min)

The Bridge Visitor (Legend-Trip) (2004, 17min)

Om kunstneren

Mike Kelley (f. Detroit) bodde og jobbet i Los Angeles fra midten av 1970-tallet til sin tragiske død i 2012, bare 57 år gammel. I løpet av sin trettifem år lange karriere jobbet han med en rekke ulike medier - tegning, skulptur, forestillinger, musikk, video, fotografi og maleri. Hans kunstnerskap beveget seg hinsides lavkultur og høykultur, det grovskårne og det foredlede. Han forklarer sin inngang til kunstverdenen slik:

“My entrance into the art world was through the counter-culture, where it was common practice to lift material from mass culture and ‘pervert’ it to reverse or alter its meaning… Mass culture is scrutinized to discover what is hidden, repressed, within it.”

Gjennom sin kunst utforsket Kelley temaer som amerikanske klasseforhold, seksualitet, undertrykte minner, transcendens og post-punk-politikk. Forholdet mellom individet og sosiale strukturer, det hellige og det profane, barndommen og voksenverdenen, var gjennomgående antagonismer. Han tilførte disse emnene både skarp kritikk, ubarmhjertig selvransakelse og rikelig med forløsende, burlesk humor.

Om Catherine Wood

Catherine Wood is Senior Curator of International Art (Performance) at Tate Modern. She commissioned Anne Imhof:Sexfor the Tanks at Tate Modern in 2019 and the 2020 live exhibition, Our Bodies Our Archivesby Faustin Linyekula, Okwui Okpokwasili, and Tanya Lukin Linklater. Wood co-curated the Robert Rauschenberg retrospective at Tate Modern in 2017 and initiated Tate Modern’s annual Live Exhibition in the Tanks, which has featured Fujiko Nakaya and Isabel Lewis (2017) and Joan Jonas and Jumana Emil Abboud (2018). Previous exhibitions include A Bigger Splash: Painting after Performance(2012) and The World as a Stage(2007) at Tate Modern. Since 2003, she has commissioned artists including Mark Leckey, Joan Jonas, Otobong Nkanga, Sturtevant, and Boris Charmatz, and she initiated the online broadcast project BMW Tate Live: Performance Room in 2011. Additionally, Wood curated Yvonne Rainer: Dance Worksfor Raven Row in London in 2013, and is the author of Yvonne Rainer: The Mind is a Muscle(Afterall/MIT Press, 2007) and Performance in Contemporary Art(Tate Publishing, 2018).

Bilde: Courtesy of Electronic Arts Intermix (EAI), New York and the Mike Kelley Foundation for the Arts, Los Angeles.