Arkivets arabesk

06.12.19 – 19.01.20

På et nedlagt meieri  på Blaker er taterarbeider i ståltråd arkivert side om side med russiske avantgarde-bøker og tibetanske nomadebånd, mens afrikanske nakkestøtter har en like selvfølgelig plass som Bendik Riis og Hannah Ryggen. I  Arkivets Arabesk  brukes tegning som et navigasjonsverktøy i møte med denne rikdommen. Gjennom animasjon (Anna Sofie Mathiasen), algoritmer (Institute for Computational Vandalism) og seriestriper (Thomas Sørlie Hansen) tegner utstillingens kunstnere opp linjer som danner nye konstellasjoner – arabesker – i arkivet til Guttormsgaard.

Når
06.12.19 – 19.01.20
Hvor
Nedre utstillingsal, Kunstnernes Hus
Wergelandsveien 17 NO-0167 Oslo
Åpningstider
Tir-Søn, Tor, Man
Tir-Søn 11:00-17:00
Tor 11:00-19:00
Man Stengt
Pris
Se priser

Om utstillingen

Guttormsgaards arkiv er en enestående samling av  "kunst med kjent og ukjent opphav" som unndrar seg etablerte inndelinger og kategorier.

En linje er det sporet et materiale etterlater idet det passerer et annet materiale. Det er blyantens og penselens eller pennens spor over papir eller lerret. Det er pinnens eller fingrenes spor i leire og meiselens spor i stein. Det er høveljernets spor over treplanken og plogens fure i jorden. Det er algoritmens vei gjennom databasen, Pantos besøk i arkivet og skipets seilas fra normannisk kirkegraffiti til sovjetiske tobakkskrin. Alt som lever beveger seg, og alt som beveger seg lager arabesker i tid og rom. Har du laget noen arabesker i det siste?​

Denne utstillingen er del av Tegnetriennalens utvidede program «Før og etter streken» som åpner opp for en større refleksjon rundt tegningen som allmennmenneskelig uttrykksform og som verktøy for å forstå verden og oss selv.

Kunstnere

Thomas Sørlie Hansen er 35 år og kommer fra Rælingen. Han har mastergrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo og har siden 2008 jobbet frilans som illustratør, serieskaper og grafisk designer, med en periode som hovedlærer i Illustrasjon ved Høyskolen Kristiania i Trondheim. Han har vært med på å utarbeide flere artist’s books sammen med kunstnere, blant andre Guttorm Guttormsgaard. I mai 2020 er han artist in residence i Museumquartier i Wien, hvor han skal lansere boken Pictures of Death. 

Anna Sofie Mathiasen (f. 1995, København, DK) bor og arbeider i Oslo. Hun studerer ved Kunstakademiet i Oslo, der hun avslutter sin MFA i 2020. Mathiasen arbeider tvermedialt med installasjon, skulptur, tekst, fotografi, collage, film og animasjon. Hun tar for seg spørsmål omkring reaktivering og reanimering av funne materialer og fortellinger. Sommeren 2018 deltok Mathiasen i gjesteoppholdet The Collective Subject of History ved Guttormgaards arkiv (arrangert av PRAKSIS), og hun har siden da arbeidet med gjenstander fra arkivet. Mathiasen har tidligere hatt utstillinger på RAM Galleri (Oslo, NO) og Sol (Nexø, DK).

Institute for Computational Vandalism er en kunst- og forskningsgruppe som arbeider med eksperimentelle digitale tilnærminger til arkiver og samlinger. Gruppen består av Nicolas Malevé (BE), Michael Murtaugh (US) og Ellef Prestsæter (NO). Prosjektene deres er tidligere presentert ved blant annet Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA), Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Museum Jorn og Guttormsgaards arkiv.