Arkivets arabesk

06.12.19 – 19.01.20

"Bevegelsen inn i bildet er for meg akkurat det samme som å reise ut i verden. Det handler om å se gjennom konvensjonene, se sin egen kultur fra utsiden – eller forsøke å gå lengst mulig inn i den." Guttorm Guttormsgaard (1938–2019)

Utstillingen Arkivets arabesk er del av Tegnetriennalens utvidede program «Før og etter streken» som åpner opp for en større refleksjon rundt tegningen som allmennmenneskelig uttrykksform og som verktøy for å forstå verden og oss selv.

Om utstillingen

Guttormsgaards arkiv er en enestående samling av «kunst med kjent og ukjent opphav.» På et nedlagt meieri i den lille bygda Blaker ved Glomma dokumenterte kunstneren Guttorm Guttormsgaard i en årrekke det han kalte «nødvendige impulser for å holde motet oppe.» På Blaker er taterarbeider i ståltråd arkivert side om side med russiske avantgardebøker og norske fjelloverganger, mens afrikanske nakkestøtter har en like selvfølgelig plass som Bendik Riis og Hannah Ryggen.

I arkivets gjestespill på Kunstnernes Hus under Tegnetriennalen 2019 brukes ulike former for tegning som verktøy til å utforske denne rikdommen. Gjennom animasjon (Anna Sofie Mathiasen), tegneserie (Thomas Sørlie Hansen), algoritmer (Institute for Computational Vandalism) og arbeider på papir (Guttorm Guttormsgaard) tegner utstillingens kunstnere opp nye linjer i arkivet, og publikum inviteres til å ta aktivt del i utforskningen.

En linje er sporet av et materiale i et annet materiale. Det er blyantens og penselens spor på papir eller lerret. Det er plogens fure i jorden og Glommas ferd gjennom landskapet. Det er algoritmenes stier gjennom den digitale databasen, Pantos besøk i arkivet og bølgenes avtegninger i en trestubbe.

Alt som lever beveger seg, og alt som beveger seg lager arabesker i tid og rom. Har du laget noen arabesker i dag?

Arkivets arabesk er laget med støtte fra Norsk kulturråd.

Les mer om utstillingen her (på norsk/engelsk):

Kunstnere

Anna Sofie Mathiasen (f. 1995, DK) bor og arbeider i Oslo. Hun studerer ved Kunstakademiet i Oslo, der hun avslutter sin MA i 2020. Sommeren 2018 deltok Mathiasen i gjesteoppholdet The Collective Subject of History ved Guttormgaards arkiv (arrangert av PRAKSIS), og hun har siden da arbeidet med reaktivering av gjenstander og fortellinger fra arkivet. Mathiasen har tidligere hatt utstillinger på RAM Galleri (Oslo) og Sol (Nexø, DK).

Thomas Sørlie Hansen (f. 1983) har mastergrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo og har siden 2008 jobbet frilans som illustratør, serieskaper og grafisk designer, med en periode som hovedlærer i Illustrasjon ved Høyskolen Kristiania i Trondheim. Han har vært med på å utarbeide flere artist’s books sammen med blant andre Guttorm Guttormsgaard. I mai 2020 er han artist in residence i MuseumQuartier i Wien, hvor han skal lansere boken Pictures of Death.

Institute for Computational Vandalism er en kunst- og forskningsgruppe som arbeider med eksperimentelle digitale tilnærminger til arkiver og samlinger. Gruppen består av Nicolas Malevé (f. 1969, BE), Michael Murtaugh (f. 1972, US) og Ellef Prestsæter. Prosjektene deres er tidligere presentert ved blant annet Stedelijk Museum, Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Museum Jorn og Guttormsgaards arkiv.

Guttorm Guttormsgaard (1938–2019) var en sentral norsk billedkunstner. Han er særlig kjent som grafiker, utsmykningskunstner, bokkunstner og for samlingen Guttormsgaards arkiv. Samlingen befinner seg i Blaker gamle meieri i Sørum kommune. Det arrangeres jevnlig utstillinger i arkivet.

Ellef Prestsæter (f. 1982) er kunsthistoriker, kurator og medlem av Institute for Computational Vandalism. Hans utstillings- og publiseringsprosjekter inkluderer Gutenberg-galaksen ligger på Blaker (2013–2015), These Are Situationist Times! (2017–2019) og Rett Kopi dokumenterer fremtiden: Manifest (2007). Han arbeider med en PhD i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo om Asger Jorn og Skandinavisk Institut for Sammenlignende Vandalisme.

Skrift på veggen: Kai Gjelseth

Installasjonsfoto: Istvan Virág