PRISMS med Nora Joung


11.11.20

PRISMS er et nytt prosjekt som inviterer til å spekulere rundt hva som anses som kunstnerisk film i Norge. Gjester inviteres til å vise verk de mener er – eller burde bli – sentrale i arbeidet med å omvurdere hva eksperimentelle, levende bilder er, i en norsk/skandinavisk kontekst.

Den første gjesten i PRISMS er kunstner og kritiker Nora Joung, som nylig var jurymedlem under Høstutstillingen. Joung skal vise sin korte video Windows (2018), sammen med filmer av to andre kunstnere som er viktige for henne: Ane Kvåle, Joungs jevnaldrende kollega fra Oslo, og Joyce Wieland (1939-1998), en legendarisk kanadisk kunstner som sjelden vises i Norge.

Samtalen etterpå ledes av initiativtakeren til PRISMS, Mike Sperlinger, og vil foregå på engelsk.

Klikk her for å laste ned vårt kinoprogram for oktober og november 2020.

Onsdag 11.11.20
18:00

Program

Nora Joung, Windows (Norway, 2018, digital video, 6 mins)

Den østerrikske arkitekten Adolf Loos’ berømte angrep på tatoveringer som “primitive” ble publisert i essayet “Ornament og forbrytelse” i 1908. Så hvorfor ser det ut som om huset han tegnet for Josephine Baker har tatoveringer på fasaden? Windows er et kort videoessay som spekulerer rundt kropp, bygninger og hvorfor – i følge Loos – “en kultivert man ikke kikker ut gjennom vinduene sine”.

Ane Kvåle, Untitled, (Norway, 2014, HD video, 1 min 36 secs)

En vaskeservant blir til en scene for en kort loop. En propp henger og slenger og blir truffet av vannet som renner fra krana, trofast som en metronom. Proppen dyttes taktfast frem og tilbake av vannet. I fraværet av annen stimuli, blir lydene og bevegelsene i servanten oppslukende, og gjør en dagligdags hendelse om til en hypnotiserende koreografi.

Ane Kvåle, Rosy-fingered, (Norway, 2018, HD video, 4 mins 39 secs)

I Odysseen av Homer er den gryende dagen alltid beskrevet med den samme linjen: Men da den årvåkne Eos i rosenskjær strålte himlen (d’erigeneia phane rhododaktulos eos). I Kvåles video observerer vi skyene fra en gudelig vinkel: ovenifra, mens en teatral stemme hilser morgenen velkommen tyve ganger, med små variasjoner over Homers tekst. Kvåles verk er uventet episk, tiden bryter sammen i skildringen av evige begynnelser.

Joyce Wieland, Sailboat (Canada, 1967, 16mm transferred to digital video, 3 mins)

Sailboat har enkelheten til en barnetegning. Et leke-liknende bilde av en seilbåt seiler på stille sjø, til lyden av brølende bølger, som understreker bildet til det overdrevne, på samme måte som et barn kan tegne et bilde av vann og skrive lydmalende ord på det for å få det til å virke så uttrykkelig som mulig. Det lille bildet blir på et tidspunkt avbrutt av en svær skulder som blir synlig i det venstre hjørnet.” -- Robert Cowan i Take One.

Joyce Wieland, Rat Life and Diet in North America (Canada, 1968, 16mm transferred to digital video, 16 mins)

“Jeg kan si deg at Wielands film står seg. Den er muligens den beste (eller rikeste) politiske filmen som finnes. Den handler om rebeller (spilt av ekte rotter) og politiet (spilt av ekte katter). Etter å ha lidd lenge under kattenes regime, bryter rottene ut av fengsel og rømmer til Canada. Der begynner de med økologisk hagearbeid, uten sprøytemidler i gresset. Det er en parabel, en satire, en eventyrfilm, eller du kan kalle det pop art eller det du vil. Jeg synes den er en av de mest originale filmene laget for tiden.” - Jonas Mekas.

Om Nora Joung

Nora Joung (f. 1989) arbeider primært med installasjon, video, performance og tekst. Hun er utdannet ved avdeling Kunstakademiet på Kunst- og Designhøgskolen i Bergen, Akademin Valand, Gøteborg og KHiO. Joung arbeider som kunstner og kritiker, sitter i redaksjonen til småforlaget H//O//F og er én av fire personer som organiserer det kunstnerdrevne visningsstedet Destiny’s i Oslo. Nylige prosjekter inkluderer Game of Life IV – Prospektkabinettet i Kristiansand Kunsthall, og forestillingen Grini and Norway’s Futures på Oslobiennalen.

Om Mike Sperlinger

Mike Sperlinger er kurator og skribent, og professor i skrivepraksis ved KHIO. I 2002 var han med på å grunnlegge LUX, et London- basert byrå for kunstnere som jobber med det bevegelige bildet. Gjennom over et tiår som assisterende direktør utviklet han distribusjonen av LUX’ film- og videosamling.

Nora Joung

Mike Sperlinger

PRISMS vil også reise rundt til flere norske byer, før det returnerer til Oslo og Kunstnernes Hus Kino for et avsluttende arrangement i 2021. Følg med på kunstnerneshus.no og prisms.no.