Bresson og Sontag - boklansering og film med Emil Leth Meilvang


06.01.19

På søndag kl. 18:00 kan du få med deg boklansering for ’Noter om kinematografen’ i resepsjonen og et glass til de første. Boken kan kjøpes til spesialpris og boklanseringen blir fulgt av filmvisningen av En dødsdømt har rømt (FR, 1956, org. tittel: Un condamné à mort s'est échappé, Robert Bresson, 1t 42 min) med introduksjon av Emil Leth Meilvang. Velkommen!

50,- for filmen ved kjøp av bok. (fullpris: 80,-)

Om boka

Den franske filmskaperen Robert Bresson (1901-99) har en særposisjon i europeisk filmhistorie og hans lille bok ’Noter om kinematografen’ fra 1975 har hatt stor innflytelse på filmmediets største kunstnere og på filmteorien generelt.

Bressons kamprop for en ny type filmkunst er vanskelig å ignorere. 'Noter om kinematografen' er oversatt til alle større språk og valgt til den nest viktigste om film gjennom tidene av det toneangivende britiske filmmagasinet Sight and Sound. 'Noter om kinematografen' er en samling trassige aforismer som i sin polemiske, radikale stil både tilbyr en avgjørende nøkkel til å forstå Bressons egne filmer med, og representerer en av filmhistoriens store og skoledannende teorier om levende bilder.

Forlaget Antipyrine presenterer nå den første danske oversettelsen av Bressons kanoniserende bok sammen med en oversettelse av Sontags essay om Bresson: 'Spirituel stil i Robert Bressons film'. Oversettelsen er gjort av filmskribent Emil Leth Meilvang.

Emil Leth Meilvang er PhD-stipendiat i Kunsthistorie ved Universitetet i Oslo. Han er grunnlegger og redaktør av filmtidsskriftet Krystalbilleder og redigerer bokserien Øjets bibliotek (forlaget Antipyrine), som utgir tekster om film, teori og bildepolitikk. Han har publisert akademisk og kulturkritisk i en rekke skandinaviske og internasjonale tidsskrifter.

Om filmen

Robert Bressons egne erfaringer som tysk krigsfange i begynnelsen av 2. verdenskrig danner klangbunnen for hans hovedverk fra 1956, En dødsdømt har rømt. Selve fortellingen er bygget opp omkring den autentiske franske løytnanten André Devigny som satt i det Gestapo-kontrollererte Montluc-fengselet i Lyon der filmen også er spilt inn. Devigny planlegger sin flukt, men samme dag som han blir dømt til å døden, flytter en ny medfange inn på cellen. Er han en angiver eller til å stole på?

Bresson forteller historien presist og i et tempo som setter tilskueren i fangens sted. Hver enkelt scene utspiller seg i noe som minner om sanntid. Den virkelige Devigny var konsulent på filmen og lot Bresson bruke repene og krokene han selv hadde brukt. Bresson arbeidet fra denne filmen og ut karrieren konsekvent med ikke-profesjonelle skuespillere og insisterte på en avdramatisert spillestil.

Title
Un condamné à mort s'est échappé
Director
Robert Bresson
Year
1956
Country
France
Length
1 t 42 min