Inger Lise Hansen - filmprogram og samtale


16.08.19

Retrospektivt filmprogram bestående av stop-motion animerte filmer om landskap, objekter og arkitektur og inkluderer trilogien Proximity, Parallax og Travelling Fields, der desorienterende perspektiv og animasjon transformerer tid og rom. Visningen etterfølges av en samtale mellom Inger Lise Hansen og kurator og skribent Mike Sperlinger, og en siste visninga av Tåke for dem som gikk glipp av den. Velkommen!

Program

18:00

STATIC
1995, 5 min
Opptaksformat: 16mm, visningsformat: DCP
I en serie panoramiske tablåer, fra motorveier i California til fjæra ved Themsens utløp og åpne fjellvidder i Norge, går gjenstander og materialer i oppløsning og forflytter seg uten å ha noen bestemt destinasjon.

HUS
1998, 7 min
Opptaksformat: 16mm, visningsformat: DCP
Hus er filmet i Californias øde landskap på grensen til Silicon Valley. Den tar i bruk både time-lapse-fotografi og stop-motion-teknikk for å avdekke husets private og bortgjemte lag. Filmen handler om tid og prosess, desintegrasjon og konstruksjon.

ADRIFT
2004, 8 min
Opptaksformat: 16mm, visningsformat: DCP
Adrift er filmet med time-lapse og stop-motion animasjon av landskapet på Svalbard og i Norge. Ved hjelp av stadig skiftende locations, kameravinkler og utsnitt bringer filmen tilskueren gradvis bort fra et fast holdepunkt.

PROXIMITY
2006, 4 min
Opptaksformat: S-16mm, visningsformat: DCP
Filmen fokuserer på bestemte fenomener som oppstår ved at perspektivet forandres og kamerabevegelsene animeres bilde for bilde langs en skinne. Kameraet beveger seg gjennom fire ulike værforhold på en øde strand i Skagen ved Danmarks nordligste punkt.

PARALLAX
2009, 5 min,
Opptaksformat: S-16mm, visningsformat: DCP
Filmen er et steds-spesikt verk laget for utstillingen Höhenrausch ved OK Center for Contemporary Art i Linz, Østerriket. Opptakene er gjort på taket av et shoppingsenter i
Linz og viderefører eksperimenter med et omvendt perspektiv og orienteringsevnen vår. Filmen prøver ikke å ta deg med inn i en annen verden men å vise hvor fiktiv den virkelige verden kan være.

TRAVELLING FIELDS
9 min, 2009. Opptaksformat: S-16mm, visningsformat: DCP
Travelling Fields
er den siste filmen i trilogien om det omvendte blikk. Den er filmet på en rekke locations ved Murmansk og Montsjegorsk på Kolahalvøya i Russland. Filmen observerer ulike topografier og arkitektoniske elementer i landskapet.

18:45

Samtale mellom Inger Lise Hansen og Mike Sperlinger

19:15

TÅKE
15 min, 2018. DCP
Tåke
er en landskapsfilm som fanger naturlige og menneskeskapte tåkescener i Beijing, Oslo, Azorene og Newfoundland. Ved å anvende en rekke ulike film- og videoformater, Super-8, 16 mm og digital video, reflekterer hun over fenomenet tåke som kunstnerisk og filmatisk materiale.

Om kunstneren

INGER LISE HANSEN (b. 1963) er en norsk billedkunstner med bakgrunn fra eksperimentell film og animasjon. Fra 90-tallet har hennes filmer blitt vist i internasjonale institusjoner og gallerier som Tate Modern, National Gallery London, Jeu de Paume Paris, Tokyo Photographic Art Museum og Malmö Konsthall. Hun har mottatt en rekke priser fra ulike filmfestivaler, inkludert Videoex Zurich, Vienna Independent Shorts og Kurzfilmtage Oberhausen. Hennes siste film TÅKE har vært vist på filmfestivalen i Rotterdam og i Experimenta programmet på London Film Festival. Den var nylig del av Rencontres International i Louvre Museet i Paris og vant Jury Prize ved Ann Arbor Film Festival i USA.

STATIC (1995, 5 min)
I en serie panoramiske tablåer, fra motorveier i California til fjæra ved Themsens utløp og åpne fjellvidder i Norge, går gjenstander og materialer i oppløsning og forflytter seg uten å ha noen bestemt destinasjon. Opptaksformat: 16mm, visningsformat: DCP
HUS (1998, 7 min)
Hus er filmet i Californias øde landskap på grensen til Silicon Valley. Den tar i bruk både time-lapse-fotografi og stop-motion-teknikk for å avdekke husets private og bortgjemte lag. Filmen handler om tid og prosess, desintegrasjon og konstruksjon. Opptaksformat: 16mm, visningsformat: DCP
ADRIFT (2004, 8 min)
Adrift er filmet med time-lapse og stop-motion animasjon av landskapet på Svalbard og i Norge. Ved hjelp av stadig skiftende locations, kameravinkler og utsnitt bringer filmen tilskueren gradvis bort fra et fast holdepunkt. Opptaksformat: 16mm, visningsformat: DCP
PROXIMITY (2006, 4 min)
Filmen fokuserer på bestemte fenomener som oppstår ved at perspektivet forandres og kamerabevegelsene animeres bilde for bilde langs en skinne. Kameraet beveger seg gjennom fire ulike værforhold på en øde strand i Skagen ved Danmarks nordligste punkt. Opptaksformat: S-16mm, visningsformat: DCP
PARALLAX (2009, 5 min)
Filmen er et steds-spesikt verk laget for utstillingen Höhenrausch ved OK Center for Contemporary Art i Linz, Østerriket. Opptakene er gjort på taket av et shoppingsenter i Linz og viderefører eksperimenter med et omvendt perspektiv og orienteringsevnen vår. Filmen prøver ikke å ta deg med inn i en annen verden men å vise hvor fiktiv den virkelige verden kan være. Opptaksformat: S-16mm, visningsformat: DCP
TRAVELLING FIELDS (9 min, 2009)
Travelling Fields er den siste filmen i trilogien om det omvendte blikk. Den er filmet på en rekke locations ved Murmansk og Montsjegorsk på Kolahalvøya i Russland. Filmen observerer ulike topografier og arkitektoniske elementer i landskapet. Opptaksformat: S-16mm, visningsformat: DCP
TÅKE (15 min, 2018)
Tåke er en landskapsfilm som fanger naturlige og menneskeskapte tåkescener i Beijing, Oslo, Azorene og Newfoundland. Ved å anvende en rekke ulike film- og videoformater, Super-8, 16 mm og digital video, reflekterer hun over fenomenet tåke som kunstnerisk og filmatisk materiale.